ХАРАКТЕРИСТИКА СПЕЦІАЛЬНОСТІ:
Журналістика – суспільно відповідальна професія!!!
В умовах глобалізації інформаційного простору преса, радіо, телебачення, мультимедійні ресурси та комп’ютерні мережі є дієвими важелями управління суспільними процесами, розбудови громадянського суспільства. Чим далі, тим більшою стає потреба у журналістських кадрах нової формації, спроможних до самостійного осмислення державоутворюючих процесів та процесів розвитку суспільства, поглибленого аналізу та об’єктивного донесення інформації до широкої громадськості.
ЗМІ називають «четвертою владою» – не тому, що журналісти мають якісь особливі преференції, а тому, що у разі виконання ними професійних обов’язків на високому фаховому рівні вони можуть суттєво впливати на суспільно-громадські відношення та процеси. Зокрема, особливого значення набуває журналістська діяльність у період виборів, оскільки саме із ЗМІ громадяни отримують інформацію, на основі якої вони можуть зробити свідомий вибір та реалізувати своє головне демократичне право – право на обрання представників до органів влади.
Отже, розвиток засобів масової інформації, побудова інформаційного суспільства та впровадження високих інформаційних технологій у міжнародно-правову практику та внутрішньополітичну структуру держави ставить на порядок денний необхідність збільшення чисельності спеціалістів, підготовлених до оперативної інформаційно-аналітичної діяльності у галузі суспільних відносин та впровадження їхніх професійних навичок у практичну журналістську діяльність.
Журналіст виконує такі функції:
- діяльність у сфері радіомовлення та телебачення;
- діяльність у друкованих ЗМІ;
- діяльність в інформагенції;
- діяльність у сфері агенцій друку;
- діяльність у професійних організаціях (розповсюдження інформації та зв’язок із громадськістю);
- діяльність громадських організацій;
- діяльність політичних організацій;
- консультування з питань журналістської діяльності;
- робота з базами даних;
- дослідження ринку та громадської думки;
- рекламна діяльність;
- виконання фоторобіт;
- виконання відеоробіт.
Підготовлений фахівець володіє прийомами та методами створення сучасної друкованої та аудіовізуальної журналістики. Він може здійснювати такі види діяльності:
- рекламно-інформаційну;
- рекламну-управлінську;
- рекламно-виробничу;
- рекламно-торговельну;
- організаційно-рекламну;
- маркетингово-рекламну;
- інформаційно-творчу;
- інформаційно-комунікаційну;
- інформаційно-управлінську;
- інформаційно-аналітичну;
- інформаційно-соціологічну;
- художньо-творчу;
- культурно-просвітню;
- аналітичну;
- науково-дослідну;
- експертно-консультаційну.
Необхідні знання, навички та риси характеру:
Для посади журналіста бажано мати вищу журналістську освіту. У кваліфікованого спеціаліста мають бути хороші навички вираження думки і відчуття мови. Журналістський талант і легке перо підвищують продуктивність праці журналіста і роблять статті такими, які легко читаються. Він повинен помічати деталі і дрібниці, вміло використовувати свою інтуїцію. Для журналіста, що спеціалізувався з будь-якої певної теми, природно, необхідні ґрунтовні знання саме у цій галузі, але в цілому журналісту не зашкодить широкий світогляд і знання із різних сфер життя.
Особисті та професійні якості:
Перш за все, це – комунікабельність, інтелект, спостережливість, ерудиція, грамотність, наполегливість, оперативність, порядність, широкий світогляд, хороша пам’ять, допитливість, професійна етика та легке засвоєння нових навичок і знань. Також журналістові необхідно бути тактовним, добре «підкованим» у законодавстві, стійким до стресу, мати хорошу дикцію і грамотну мову, а також уміти слухати і чути.
Перелік майбутніх посад:
Закінчивши навчання, випускник може реалізувати себе у таких видах діяльності:
- позаштатний кореспондент або «фрілансер»;
- власний кореспондент (обов’язки – збір інформації, надання свіжих новин);
- репортер-автор «новинних» жанрів (повинен завжди знаходитись у центрі подій);
- ведучий рубрики, тобто постійного розділу в газеті, журналі, на радіо або в телепрограмі;
- відповідальний секретар (допомагає погоджувати роботу відділів, контролює всю роботу з випуску свіжого номера, починаючи зі складання попереднього плану номера до верстки і здачі макета у друкарню);
- головний редактор (відповідає за підготовку матеріалів до друку і вихід номера);
- рекламний журналіст. Перспективний новий напрямок, що з’явився протягом останнього десятиліття, – зовнішня реклама (щити, вивіски, вітрини);
- робота на радіо і телебаченні передбачає і написання сценаріїв, і озвучування текстів, підготовку своїх програм, вихід у прямий ефір. Це радіомовлення, ді-джеї, диктори, звукорежисери, оглядачі, коментатори;
- журналіст-міжнародник;
- випускники можуть працювати у прес-центрах органів законодавчої, виконавчої влади, місцевого самоврядування усіх рівнів на посадах спеціалістів-організаторів кадрових і соціально-психологічних служб та підрозділів управління соціальним розвитком, у науково-дослідних структурах.
Журналістика – важливий соціальний інститут, створений з метою забезпечення всебічного й об’єктивного інформування всіх суб’єктів суспільного життя про соціальну дійсність, формування громадської думки та управління масовими емоціями, необхідне для оптимального функціонування всіх інших соціальних інститутів і суспільства в цілому як саморегулятивної системи.