Спеціальна освіта

ХАРАКТЕРИСТИКА СПЕЦІАЛЬНОСТІ:

Дарувати радість вільного спілкування людям з особливими можливостями!

Дефектологія – педагогічна наука, яка вивчає психофізіологічні особливості розвитку аномальних дітей, закономірності їх виховання та навчання.

Дефектологія об’єднує ряд незалежних галузей, це:

  • сурдопедагогіка – вивчає питання виховання та навчання дітей із недоліками слуху;
  • тифлопедагогіка– досліджує питання виховання та навчання дітей із дефектами зору;
  • олігофренопедагогіка– вивчає питання виховання та навчання розумово відсталих дітей;
  • логопедія– висвітлює питання вивчення та виправлення недоліків мовлення;
  • спеціальна психологія– вивчає психологічні особливості аномальних дітей.

У дефектології продовжується процес диференціації, виникають нові напрямки наукових досліджень (наприклад, вивчення дітей із затримкою психічного розвитку, з порушеннями опорно-рухового апарату, з тяжкими дефектами (сліпота чи глухомовлення, а також із інтелектуальними порушеннями).

Предметом вивчення дефектології як галузі наукового пізнання є діти з фізичними і психічними недоліками та проблеми їх навчання й виховання.

Підготовка фахівців із дефектології спрямована на:

  • оволодіння методами обстеження дітей з метою виявлення аномалій психофізичного розвитку;
  • проведення корекційно-розвивальної та виховної роботи з дітьми, що мають вади мовлення;
  • проведення логопедичної роботи з метою виправлення порушень мовлення;
  • проведення роз’яснювальної роботи з батьками, що виховують дітей із вадами психофізичного розвитку.

У колі проблематики дефектології – педагогічна допомога особам, у тому числі дітям, котрі мають певні фізичні вади або специфічні проблеми в сенсорній, інтелектуальній, моторній, емоційних сферах, сфері соціальної та соціально-психологічної взаємодії.

Корекційна освіта – це виховання, навчання дітей, які мають порушення у розвитку мовлення, пізнавальних процесів, слуху, зору.

Фахівець з корекційної освіти, працює в умовах високого психологічного і комунікативного навантаження. Спілкування в праці інтенсивне.

Сфери застосування:

♦ дефектологи працюють в спеціальних школах та інтернатах,

♦ медико-психологічних центрах,

♦ центрах розвитку,

♦ медичних установах,

♦ спеціальних установах і соціальних службах в освіті,

♦ в закладах дошкільної освіти.

Кар’єрне зростання в професії залежить від стажу роботи, освіти. В практичній діяльності фахівець з корекційна освіти може вирости до методиста або завідуючого (директора) установи – за умови значного стажу, додаткової освіти і високих результатів попередньої роботи. У науковій сфері відкривають дорогу вгору по кар’єрних сходинках навчання в аспірантурі і докторантурі.

Випускник спеціальності «Спеціальна освіта» знає:

  • причини виникнення та особливості аномального психічного розвитку;
  • основи навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами;
  • методи психолого-педагогічної діагностики;
  • зміст програм дошкільного та шкільного навчання та виховання дітей із вадами мовлення та пізнавального розвитку;
  • методи психологічної корекції та зміст психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами;
  • методи логопедичної діагностики та корекції дітей дошкільного та молодшого шкільного віку;
  • закономірності соціальної адаптації та реабілітації дітей з вадами розвитку.

Випускник спеціальності «Спеціальна освіта» уміє:

  • проводити дослідження психічних функцій, стану сформованості мовлення, особистісних якостей, рівня соціальної адаптації дітей із вадами розвитку з метою надання їм адекватної допомоги;
  • організовувати та проводити корекційно-розвивальну та корекційно-виховну роботу з дітьми з особливими потребами;
  • проводити навчальну та виховну роботу в спеціалізованих дошкільних та шкільних закладах освіти;
  • систематично підвищувати свою професійну кваліфікацію, планувати та проводити дослідницьку роботу;
  • у професійній діяльності контактувати з суспільними організаціями, які займаються проблемами дітей з особливими потребами;
  • вести лекційну і пропагандистську роботу, спрямовану на поширення серед населення знань про причини виникнення аномалій розвитку, особливості виховання дітей з психофізичними вадами.

Професійно важливі якості:

  • терпіння;
  • співчутливість;
  • виражена гуманістична спрямованість;
  • емоційна стійкість;
  • спостережливість;
  • такт;
  • уміння аналізувати;
  • наполегливість;
  • націленість на результат.

Медичні протипокази:

  • нервові та психічні захворювання;
  • стійкі порушення зору та слуху;
  • хронічні інфекційні захворювання.

Споріднені професії:

психолог, педагог, вихователь, соціальний працівник, психотерапевт.